Послание Париж, 31 август 2006 г.
Сетивност и обновление или сантименталност и усъвършенстване
Сетивността е състояние на цялостност, неделимост и нефрагментираност,
докато сантименталността е нещо частично, водещо до дезинтеграция и
фрагментираност. В сетивността има обновление, прераждане и възкресение,
докато при сантименталността има само култивирано усъвършенстване и постоянно
възпроизвеждане на измислици, познати като „аз” с неговите безкрайни
сантиментални идеи и проекции. Сетивността умира от момент на момент и така
живее от момент на момент в екстаза на свободата, докато сантименталността е
разделение и заблуда, водеща до силен копнеж в объркването на ограниченото
въплътено съзнание. Сетивността не се събира парче по парче, тя никога не се
култивира и не е състояние на емоционалност. Сетивността няма оттенък на
романтизъм и фантазии. Само сетивният човек може да бъде буден за
действителността, без да се въвлича в осъждане и предвзетости, мнения и
фикс-идеи, предположения и приписвания. Тази сетивност е простотата да виждаш
и разбираш. Тя е разрушаване на всички глупави желания и искания. Тя е лишена
изцяло от сантименталността и нейните удоволствия. Съществува голямо
удоволствие в усъвършенстването и неговите проявления, пози и преследвания.
Пътят на усъвършенстване е безкраен, пълен с конфликти, противоречия и болка.
Винаги е налице този, който избира с неговата тежка обусловеност и натрапчиви
идеи, някой, който продължава да се усъвършенства, достигайки до отчуждение и
самоизолация, до разделение, което поражда твърде много суета.
Сантименталността и усъвършенстването са само егоцентрични феномени, но са
провъзгласени за естетичност и морал. Има задоволство в процеса на
усъвършенстване, но няма радостта от дълбочината. В действителност той е
повърхностен и дребен. Сантименталността е умът, докато сетивността е животът,
който няма край. Потискането в името на светостта е свята нечувствителност и
брутална тъпота, която за съжаление се смята за толкова благоприлична от
„моралните” условности! За да се направи по-глупаво и тъпо съзнанието, се
измислят и разпространяват идеали и заключения. Всички форми на
сантименталност, независимо дали са фини или груби, култивират съпротива и
разруха.
Сетивността разцъфтява, когато се отървем от всички сантименталности.
Истинската сетивност изисква напълно и дълбоко да изтриеш всички следи от
сантименталната памет, защото всяка следа разрушава сетивността. Да бъдеш
сетивен от момент на момент, в безизборност, означава да бъдеш свободен от
всякакви белези и следи и да не им позволяваш никога да не се формират отново.
Събирането на психологически остатъци и следи от сантименталност навсякъде
води до огромна тъпота и деформации. И тогава сетивността загива!
Сантименталността все още остава привлечена от скръбта, докато
сетивността поставя под съмнение самата структура на скръбта и преминава отвъд
нея. Това съмнение е много по-важно, отколкото посещението на храмове, джамии,
синагоги, църкви, които просто поддържат тази структура. Въпросите, които
поставя сетивността, разбиват затвора на ума, докато сантименталното
усъвършенстване изгражда нови, още по-скъпи затвори, украсени с богове и
спасители, с икономисти и лидери. Задаването на въпроси от сетивното и
бунтарско съзнание разрушава машината на мисълта и не я замества с други
мисли, заключения и теории. Тези въпроси разбиват т. нар авторитарност и
най-голямото и уважавано зло – властта. Те взривяват морала и уважавания
егоизъм с всички негови неотменни интереси. Егоизмът не спира да се
видоизменя, но никога не може да бъде разбит. Тези безкрайни модификации са
безкрайно страдание, което подхранва агонията и отчаянието. Разтърсващите
въпроси на сетивността слагат край на страданието. И тогава милостта и
разбирането са нещо, което идеите и заключенията не могат никога да измерят.
Нашият ум е плитък и празен, винаги изискващ психологическа сигурност,
но истината е, че този изпълнен с желания ум е илюзия, пораждаща само страх.
Тук или отвъд нищо не е сигурно и постоянно освен небето. Търсенето на
отговори от сетивността и умението да се слуша разбиват шаблоните, моделирани
от ума, за да бъде животът. Умът поражда страдание, а любовта е свобода от
ума.
Простотата е смелостта да се живее – без цели, алчност, бог и
очаквания за възнаграждения. Обикновеният човек е в енергията на настоящето.
Той не е личност, претендираща или показваща простота. Скромността не е против
гордостта, тя е липса на гордост. Скромността е естественото състояние на
разбирането, докато гордостта се нуждае от усъвършенстване, за да бъде
представителна. Сетивността е простота и скромност. Сантименталността е
усложнена и пълна с гордост. Сетивността е спокойствие. Сантименталността е
вълнение.
ДА ЖИВЕЕ СЕТИВНОСТТА