Послание София, България, 23 февруари 2010г.
За невинността
По време на сатсанг с други криябани бил зададен въпрос на един ученик, който той препрати на Шибенду, както следва:
В събота проведох сатсанг тук и това беше една чудесна среща с много силна енергия и любов. По време на тази среща имаше дискусия сред участниците относно това как да се познае дали те правят тапас правилно.
Въпросът беше поставен така: „Има ли по-стари, по-опитни криябани, които могат да споделят своя опит, за да знаем какво да търсим, какво да очакваме по време на крия практиката?“.
Мисля, че перифразиран въпросът беше: „Има ли начин да разбера, дали правя техниката правилно?”
Естествено, очаквах отговорът от Гуру-феномена да повтори – “Преживяването е ламтеж на „аза” и трябва да се избягва.”
Все пак за момент им влязох в положението. Някои усещали енергия в чaкрите по време на пранаяма и нави крия - други не, някои дишали безусилно - други не. Малкото криябани там, посветени в Амантрак, споделяха различни преживявания, докато са изпълнявали 12x12x12 (необходимото условие да се даде посвещение във втора крия). Слушайки техните истории, аз долових, че наистина има разлика в техните преживявания, което съответно бе повлияло на съсредоточаването им и изпълнението (като цяло) на ежедневната им практика – тапас.
Не съумях да отговоря на този въпрос и им обещах, че ще предам въпроса, като междувременно ги предупредих, че отговорът може да не е в според очакванията им. Но определено имаше съгласие, че биха желали да получат по-добра идея или преценка дали изпълняват тапас правилно, например, фино усещане по гръбнака, жужене или гъделичкане на енергия в чакрите, звуци и други явления. Така че поставям този въпрос и съответно, когато има отговор (ако има такъв) ще го пратя.
Следният отговор дойде от Гуру феномена:
Това е в отговор на имейла, който получих във Франция по горния въпрос. Сега съм в България, където учениците, кръжащи около това тяло, са в неразделността на екзистенциалната енергия на Интелигентността.
Моля, недей да интерпретираш или перифразираш въпроса. Виж го такъв, какъвто е. Някой може да попита един по-опитен дърводелец за напътствия, ако очаква да се издигне и да се прояви като добър дърводелец, защото това е техническата област на двойственост, където има възможност за издигане. Парчето дърво е обектът, върху който ще действа субектът. И това действие ще бъде продуктивно, тъй като има дихотомия или двойственост между обекта и субекта. Но когато някой е в агонията или под напрежението на психиката „аз” и очаква да бъде в състояние на не-агония посредством някаква подражателска дейност, кой е този „аз”, който очаква? Не е ли това същият „аз”, същата агония? Не че „аз” съм или не съм в агония – „азът” е агония! Тук няма дихотомия, така че всякакво правене е напълно излишно! Тук е нужна единствено работата на възприятието, което би разкрило, че всяко движение на „аза” в каквато и да е посока, е удължаване на агонията! (виж бележката под линията). Но мозъкът е толкова затъпял, поради прекалената интелектуална активност, че сега интелигентното осъзнаване е анатема! Ето защо Крия практиката се препоръчва, за да се намали мозъчната атрофия и да се излекува неврологичният дефект, който издига тази илюзия „аз”. Това е единственото предназначение на Крия, не за да се преживява каквото и да било! Но докато се прави Крия практиката очакванията или пътуванията на егото вземат връх и започват да се пораждат преживявания и в последствие преживяванията започват да насърчават очаквания и така човек отново попада обратно в порочния кръг на разделното съзнание!
Всички така наречени „духовни” преживявания са просто обусловени рефлекси от системите от вярвания, знанията, идеите, представите, заимствани от продавачите на чудеса на духовния пазар. Всяко знание е разделяне, така че състоянието на „не-знаене” или измерението на невинност (не невежество) е Божественост. Жизнеността на истинността на екзистенциалната свята осъзнатост не бива да се вулгаризира чрез суетата и лицемерието на твърденията за „преживявания”. Техниките са лесни и безусилни, но надеждите, породени от тях, са наистина безнадеждни ситуации, произтичащи от менталните мании и пакости. Всеки стар криябан, който знае криите и старателно ги е практикувал, може лесно да коригира грешките, които би допуснал един нов криябан.
Как можеш „ти” да избегнеш ламтежите? Защото „ти” си ламтеж. Когато разбереш това, и двете - „ти” и „ламтежа” отпадате и това е началото на началото, блаженството и благословът на Божественото. Духовността от „нова епоха” (new-age) се опитва вероломно да навлезе в измерението на божественото с приемането на наркотици и дрогиране, но по този начин унищожавате сами себе си.
Техническите опитности са полезни, ако не усилват егото и „аз-а” функционира просто като координатор на техническо знание, но психологическите опитности са пагубни, те са коренната причина за впускането на „аза” в подмолни дейности на усложнения и обърквания. Дори в света на дуалността, състоянието на не-знаене е това, което приканва Интелигентността. Така например, един инженер, който е изучавал учебници и е работил няколко години в производството, може да откликне на една нова ситуация по един от двата начина: може да каже – това е ситуация за ново научаване, или може догматично да брани своя рутинен опит и познание от миналото, съхранени в паметта му като знания и да възпре новата ситуация на учене просто поради психологическата инвестиция на своя „аз” в заимстваното знание. В действителност, ако никой не е достъпен за това състояние на не-знаене, няма да има изобретения или нововъведения в техническия свят. Това състояние на „не-знаене” не е невежество, а невинност.
На един скорошен сатсанг в България Шибенду каза: „ Виж, ти имаш тази хубава носна кърпа. Тя е хубава на вид и също така е полезна, за да изтриеш лицето или ръцете си. Но ако завържеш възли по краищата на кърпата, тя ще стане неизползваема. Чайтаня (Интелигентността), завързана по подобен начин на възли с преживяванията на читаврити (аза), става неспособна и негодна. Всякакви фини усещания по гръбнака, жужене или гъделичкане на енергия в чакрите, звуци и други явления трябва да бъдат безизборно игнорирани, за да се разкрие блаженството на Невинността, Интелигентността, Чайтаня-Нат!”
Джай Невинност
Бележка: „Работата на възприятието” означава „действието на възприятието” – не дейности, произлизащи от интелектуални проекции и постулати, от заимствани концепции и заключения. Работата, (изпълнението) обикновено е възможна, когато