Послание Париж, 17 декември 2020 г.
Едно дълбоко послание от Отдаден ученик (Следното е Свадхая от един ученически процес)
По време на последния сатсанг един криябан поиска да бъде обяснено Сакши бхава. Тогава Гуруджи обясни много красиво трите измерения на религиозността на „не-ума“ Много криябани искат отново и отново да бъдат обяснени Сакши бхава и Самапти бхава. Вчера, размишлявайки върху тях , се случи едно прозрение.
В нашата папка с документи за първо посвещение в Крия йога се споменават Атитхи бхава, Сакши бхава, Самапти бхава в триедниство и сбита форма, както следва:
Сат – чист живот – Атитхи Бхава. Това означава да се живее с поведение на гост. Никой не е вечен на този свят. Гостът живее без привързаност, но с чувство за пропорция, без да причинява безпорядък в живото качество на живота.
Чит - чисто съзнание - Сакши бхава. Това означава да съществуваш като свидетел, без избор, без да превръщаш съзнанието в бойно поле на съперничещи си мисли. Осъзнаване, в което не се нарушава равновесието.
Ананд – чиста радост (не удоволствие)- Самапти бхава. Това означава да се набляга на прекъсване на противоположностите, а не да се хващаме в капана на тяхното отглеждане. Противоположното качество на злото не е добротата. Това е хитро пресмятане на ума. Доброто разцъфтява, когато злото напълно е престанало да съществува. Когато мъката, породена от егоистични копнежи и желания, си отиде вследствие на феномена „не-ум“, тогава остава блаженството на Ананд.
Както Сат-Чит-Ананд, Божественото също се определя като Сатиям Джнянам Анантам Брахма. Това е Съществуване или свободно от разделение озънаване (Сатиям или Сат). Осъзнаване или Интелигентност(Джниянам или Чит) и Безграничност(Анантам или Ананд) са трите измерения на Брахма - Тайтирия Упанишад. Ограничената психика „Аз-ност“ предизвиква мъка(Дукха) поради желанията. Възможно е човек да се освободи от този омагьосан кръг чрез медитация или процес на отстраняване на „Аз-а“ – Буда Упанишад
Ние можем да кажем следното, когато се обясняват горните три измерения на религиозността на ум а по време на програмата на посвещение, за да направим Сат-Чит-Ананд по-разбираемо за новопосветените криябани.
Във Сат – Вездесъщото, вечно и недвойнствено съществуване е Сат и е органично цяло, както човешкото тяло. Земята, Слънцето, Въздуха и Водата дават живот на цялата флора и фауна под небето. Всичко съществуващо е взаимосвързно и взаимозависимо. „Аз-ност“ или Ахам е единственото Асат(????), което разделя човек от „без–азност“ или съществуването( ???).За да живее човек в хармония и единство със съществуването, животът трябва да бъде определян от нуждите, а не от алчността. Атитхи бхава е мъдростта човек да бъде в хармония със съществуването.
Във Чит - на санскрит ????? (Iksh) означава да видиш и ????? (Akshi) око . Тоест Сакши означава да имаш очи, т.е да бъдеш достъпен за виждането. Човек, който може да вижда, свободен от емоционалното съдържание на „аз-ността“ като Рааг Двеша, тоест приятен-неприятен, харесване- нехаресване, предпочитания и отвращения и т.н. е Сакши. И това виждане без никакво емоционално оплитане е безизборното осъзнаване или Сакши Бхава.
В това състояние на Сакши Бхава „Аз-ността“ се разтваря и човек вижда с удивление и невинност, че всичко се движи от Интелигентността(чит) на Съществувнето. Тази Интелигентност в тялото изгражда плът и кръв от храната и водата. Тя кара сърцето да бие, дишането и издишването да се случват, давайки възможност на тялото да вижда, чува, говори, ходи и какво ли още не.
Същата Интелигентност на съществуване кара Слънцето, Луната, Земята и т.н. винаги да се движат в техните фиксирани орбити, предизвиква смяната на сезоните, предизвиква деня и нощта, и сътворението на флората и фауната.
В Ананд - Бягството от „това, което е“(Живота) приключва, за да разцъфти в свобода от „това, което би трябвало да бъде“(ума).Казано по друг начин бягството от това, което е(Истината) спира, и по този начин оплитането в това, което би трябвало да бъде(митът ум), предизвикващо прищевки и фантазии, се избягва.
Джай Отдаденост, Джай Ученичество