Послание Париж, 26 юли, 2006 г.
За кризата в човешкото съзнание
Публична беседа в гр. Стара Загора, България,
30 май 2005 г. 18:30 ч., в Конферентната зала на Хотел”Верея”,
Криябаните от България пожелаха гореспоменатата беседа да се публикува на
интернет страницата. Понеже беседите стават винаги на момента без
предварително измислени бележки и приготовления, те бяха помолени да свалят и
изпратят текста от видеозаписите в рамките на възможното. Грешките и
объркванията (поради неизправност на записващото устройство, а също така
поради индийския акцент на говорителя и не особено умелото боравене с
английския език от слушателите) са надлежно поправени, преди тази беседа да
бъде представена като Послание 101.
Говорителят идва в този красив град от 2001 г., но миналата година
пропусна, понеже в замяна трябваше да посети друг град. Това бе наистина липса
на радостта да бъде с някои от най-отдадените криябани от България, която е
“Сушумна” между изтока и запада. Тази вечер стъпка по стъпка можем да
вникнем в един много сериозен човешки проблем.
Защо човешките същества живеят по начина, по който го правят? С цялата
тази болка, агония, агресия и антагонизъм? Защо е това неспирно напрежение на
очакване, амбиция, придобиване и подтици за трупане? Защо човешкото съзнание е
измъчвано от всякакви видове предразсъдъци, суеверия, предания и подозрения,
митове и мълви за чудеса, системи от вярвания и тесногръдие, глупави обичаи и
обсебености, идеи и идиотщини, мнения и мании, претенции и противоречия, дори
перверзии и параноя? Защо присъщият и прикрит страх, фин или груб контролира и
управлява всички човешки дела, които са просто реакции от минали идеи и
изводи, не действия от директни възприятия и вникване? Защо са изписани томове
на духовния пазар за Бога и това какво трябва да правят хората, за да се
приближат до него? Не е ли това основата на целия страх? И възможно ли е за
някой да открие нещо истинско докато се страхува? Защо се втурваме във
всякакви видове философия – тази на папите, на Бертран Ръсел, на Маркс, на
Мао Дзе Дун, на юдаизма, на исляма, на Жан Пол Сартр, на Рене Декарт и т.н.?
Може ли истински обичащият живота, който е напълно свободен, да има философия,
произведена от ума с неговата суета и користни интереси? Защо човешките
същества не са достъпни за живото разбиране, а само за мъртвите умствени
разработки? Защо те единствено се покоряват или не, но не разбират? Защо
хората са винаги в конфликт, без почти никаква яснота на всяко едно ниво от
своето съществуване – в самите себе си, в семейството, в обществото, в
политиката, в икономиката, в културата, вътре в нациите, в международните
отношения? Какви са тези “Обединени нации”, които остават безпомощен и
безгласен зрител в международните конфликти? Те не могат да направят нищо,
когато въпреки протестите по цял свят е наложена една едностранна война, за да
се превърне една страна в бензиностанция за друга мощна държава, под претекста
за ОМУ (оръжия за масово унищожение), въпреки че няколко тиранични нации,
самите те под пълен имунитет, умножават и трупат такива оръжия, като заплаха
за цялото човечество и другите живи същества на планетата. Всъщност нация
означава деление. Така “Обединени нации” би означавало обединени деления.
Това не е ли противоречие в термините, за което всичките “най-добри умове” в
света остават напълно безхаберни в позиция на пълно притворство, празнодумство
и преструвка? ОН трябва да означава “Разбиране за не-нация”, защото това е
нашата Земя, която принадлежи на всички живи същества, включая и дърветата. Тя
не е американска земя, арабска земя, британска земя или китайска, френска или
испанска. Това не е индийски мозък, японски мозък или африкански мозък. Това е
човешки мозък. Той е еднакъв навсякъде. Така както е еднакъв мозъкът на
кучетата, котките, гълъбите, врабчетата - еднакъв навсякъде въпреки
разнообразието. Животът е разнообразие. Но разделителният процес, който
възниква от психологическите регистрации и вложения, поражда разделения и
фрагментации в човешкото съзнание.
Ние имаме уникално тяло, обаче не сме индивидуалности! Всъщност,
индивидуален означава неделим – ние сме цялото човечество. Това не е идеал.
Идеалите са бруталности – всички “аз”, “аз”, “аз” – краен егоизъм под
“свещени” одежди! Това е факт, че цялото човечество е едно въпреки огромното
разнообразие. Може да има “аз” като единица за справка, за идентификация,
като координатор на заобикалящите технически факти, но не като последващо
проявление на психологически остатъци и утайки. Умът, който е вирусът на
суетата и користните интереси поради всичките видове психологически сътресения
и заплитания, е враг на живота. Вие сте животът, вие не сте умът. Свободата от
преживяванията на ума е радостното съществуване на живота. Животът никога не
се е раждал и никога няма да умре. Единствено тялото, свързано с живота, се
ражда и умира и възпроизвежда въплътени съзнания. Тази връзка (Катха
упанишада) е единствената душа, не плитката илюзийка “аз”, произлизаща от
фрагментацията в човешкото съзнание и представяща си себе си като душа (атма),
за да си придаде продължителност и постоянност. И след това проектира “висша
душа” (Бог или параматма), с която тази фалшива фрагментация “аз” ще се
слее един ден в своята безспирна илюзия и мания да става “най-висше” –
така без никога да се докосне до факта на съществуването и неговото блаженство
от озаряващо разбиране.
Защо човешките същества живеят с илюзии, изкуствени идеали и системи от
вярвания? Защо през последните повече от пет хиляди години не е имало
един-единствен ден без война и без убийства и опустошения в една или друга
част на планетата? Защо хората винаги са издигали деспотични крале,
императори, водачи и ликуващо са одобрявали техните вулгарни победи и ужаси от
избиването на милиони? Не е ли възможно да има основна трансформация или
коренна промяна в човешкото съзнание, възкресяваща цялостен човек, завършен
човек, без следа от фрагментация? Възможно е, защото тази земя е благословена
от цялостни мъже с екстаза на пълната празнота като Буда, Исус, Кабир, Нанак,
Капилачаря, Патанджали, Вияса, Бадраяна, Кришна, Лахири Махасая и много други
авадхути, останали анонимни и неизвестни. Те странстват по тази красива земя
въпреки всичките разрушителни действия на жестоките проповедници и политици.
Говорителят не формулира идеи и не се опитва да ви убеди с идеите си. Той само
предава енергия на разбиране без замърсяването от умствените начинания. Идеите
са организирани, за да обслужват егото в йерархията на организацията или за да
подстрекават “революция”, която е просто видоизменено продължение на същото
старо “аз”, “аз”, “аз” на водачите на “революцията”, които сега са в
играта за нов вид разрушение и експлоатация! Криябаните с енергията на
разбирането нямат организация, въпреки че те организират себе си, за да
изпълняват ежедневните си задачи отлично и безукорно, без каквото и да е
смущение от психологическо замърсяване. Те не се държат като мафия, под
претекста, че са религиозни и духовни. Не илюзията и идейното замърсяване, а
жизнеността и добродетелта на истинността ви правят бунтовник – коренно
преобразяване от ум към живот, от идея към разбиране, от предприемане към
прозрение. Тогава не сте “революционерът” с неговата игра за заграбване на
власт, собственост, длъжност и слава. Като бунтовник сте Исус Христос или
Буда. Като “революционер” сте Александър “Велики”, Чингиз Хан, Хитлер,
Сталин, Пол Пот и други подобни демони.
Така че, нека заедно навлезем много сериозно в себе си. Може да открием и
споделим едно дълбоко разбиране за неврологичния дефект в човешкия мозък,
който раздвоява, отделя и дели. Това делене, това раздробяване на части е
кризата в човешкото съзнание. Свободата от деленето е цъфтежът на
божественото. И това е цялостното човешко същество без кризата от
фрагментацията. Първичният лагер на съставките на съзнанието включва
технически и фактологични спомени, които ни позволяват да действаме адекватно
и подходящо според практическите, ежедневни ситуации. Но психологическото
замърсяване на фактите води до неадекватност и предубеденост в отговора поради
образуването на “аза” с неговите образи и мотиви. Например по време на моето
израстване аз трябва фактологически да запиша в паметта къщата си, облеклото
си, храната си, моя специфичен културен модел, така че да не съм непригоден,
да не влизам в погрешна къща, да не ям лоша храна, да си обличам точни дрехи и
т.н. Но психологическата регистрация създава образи и обуславяне, за да се
поражда сравнение, съперничество и сблъсък, а също подражание, следване и
ставане на някакъв.
Сега, съзнанието, установено в тялото, е основано изцяло на мрежата от своите
съставки с всичките си деления, класификации, противоположности, раздвоения,
фрагментации. И тази мрежа вече поражда друга свръх фрагментация, именувайки я
“аз” и представяйки си, че тя е нещо отделно и извън мрежата! А мрежата на
“аза”и мрежата на първичния лагер са съвсем едно и също нещо. Няма две! Но
разделението поддържа двете, които се усилват и укрепват едно друго,
създавайки нескончаеми усложнения, обърквания и хаос. И целият живот се
пропилява в манията и миазмата на “аза”, в неговата илюзия да се пригажда и
да става някакъв и в неговия парадокс на възнаграждаване, възвеличаване и
възхвала. Това е кризата в човешкото съзнание, която се върти и върти в едно
плитко измерение, създавайки сблъсъци и страдания на всяко ниво в човешкото
битие. Няма изход за това ограничено, въплътено съзнание да се пробуди за
енергията на невъплътената Универсална Интелигентност (Чити-Шакти) докато
животът в тялото (а не умът-интелект) не осъзнае измислицата, позната като
“аз”. Страхът е една от първичните съставки на съзнанието, установено в
тялото. Достатъчно е да се разбере страхът без опит да се манипулира или
променя чрез “аза” (който също е страх), така това, което сте (страх)
претърпява коренно преобразуване. Тогава човек не просто пренастройва страха,
а се отървава от него. Тогава животът в тялото се пробужда за Интелигентността
(Чайтаня), а тя не е преживяване, което се складира в плитката, малка памет
като “знание”. Свободата от познатото и знанието е Адвайта Веданта. В
математиката, ако от две извадим едно остава едно, но в духовната математика,
когато едното (“аз”) се махне, другото едно (първичното съдържание,
издигнало “аза”) също изчезва. Празнотата е цялост и святост – абсолютната
и безусловна свобода на живота от задушаващата хватка на разделното съзнание.
Само това може да сложи край на всички кризи на всички нива в човешките дела и
може да има рай на тази планета. Всичко това е послание на Крия йога в
Свадхая, Тапас и Ишвара Пранидхан, което е миниатюрна Санкхя, Йога и Веданта.
ДЖАЙ МАЙКО ЗЕМЯ