Послание Варанаси, Индия, 3 юли 2012 г. Гуру Пурнима
Продължение на послание 241
Размишления върху шест пречки (Чита-врити), прпятстващи пробуждането на Интелигентността (Чайтаня) и пет ангажимента към разбирането (Панча вратам) за разтваряне на пречките. Тогава естественото състояние на мир и яснота, на прозрение и невинност се разкрива като съществуване извън долнопробната малака структура от преживявания и стратегии на егото!
1) Каама (пречка): алчност, искане и ламтеж за все повече и повече, хубави имена за алчността са „амбиция”, „напредък” и подобни.
Вратам (разбиране) – I) Аукаама, нирваасана, не-злонамерено желание, мъдростта на „не-искането” и също осъзнаване на подлостта на „азността”, дори като „не-искане”! Истинското „не-искане” е „не-тревожност”, не-вегетация, напротив изцяло си във виталността на живота.
2) Крода (пречка): насилие, агресия, верига от конфликти, експлоатация, убийства и т.н.
Вратам (разбиране) II) Аухимса Не-насилие, не „идеал на ненасилие”. Идеалите са най-бруталните неща. Идеалът (на анг. игра на думи И=аз, деал=сделка) са най-конспирационните и подмолни „сделки” на отвратителната „азност”, създаваща повсеместно ужасии! В „насилието” на Кришна е изключително интензивната виталност на „не-аза”, най-святото измерение на ненасилието, не-разделната енергия на разбирането на това, което е, без никава следа от себични мотиви или предприемания. Докато в идеала на Махатма Ганди за ненансилие е било скритото насилието на финия „аз”, който става очебийно видим, тогава когато гандистите вземат властта в страната, след напускането на британците. Ганди не е бил гандист, неговите последователи са!
3) Лобха (пречка): Придобиване и трупане без мярка, ненужно презапасяване.
Вратам (разбиране) :III) Аупариграха - е да се основаваш на нуждата, качество на живот в простота, аскетизъм без разглезване в блясък и разкош.
4) Мауда (пречка): „Азност” в мрежата от маски, претенции, представи, фантазии, подтикващи към объркани, съмнителни, погрешни и дори опасни ситуации.
Вратам (разбиране): IV) Аупрамаад - Безизборност, пълно внимание към ситуацията в пасивност, не в нетърпеливи преследвания. Когато „не-азът” отговаря, нищо не може да тръгне погрешно. „Прамаад” означава да върви зле, да се греши.
5 & 6) Моха и Маатсария (пречки): Заслепение (привързаности или ненавист) и ревност (неприязън и нетърпимост).
Вратам (разбиране) : V) Аукори, речниковото значение е да не се краде. И рутинното учение е да не се крадат чуждите принадлежности. Но истинското значение е: да не се крадат чуждите мисли и маниери, мнения и заимствани идеи. Истинското значение на Аукори е: да не се остава в постоянната агония на враждбността и антагонизма чрез приспособяването и ставането. Без ревност и сравнвняване, без фантазьорски идеи и изводи.
Така древните мъдреци са посочили 6 пречки и 5 лечения за човешките дела.
В тази връзка, нека сега се насладим на едан песен на Тагор
E Monihaar Aamaai Naahi Saajey ---
Erey Portey Gele Laagey, Erey Chhinrtey Gele Baajey.
Kauntho Je Rodh Kaurey, Sur Toe Naahi Saurey ---
Oi Dike Je Mon Porey Roi, Mon Laage Na Kaaje.
Taai Toe Bosey Aachhi,
A Haar Tomaai Pauraai Jodi Taabei Aaami Baanchi.
Phulomaalaar Dorey Boria Lauo Morey ---
Tomaar Kaachhey Dyakhai Ne Mukh Monimaalaar Laajey.
Смутен, объркан и плах си в блясъка и великолепието на тази диамантена огърлица, въпреки това е болезнено да я захвърлиш! Това те кара да се задушаваш, не си в състояние да пееш Неговата мелодия – оставаш обсебен от тъмата и суетата на всичко това!
Нека бъдеш спасен от суетата на ума за свободата, за истинността на живота като замениш тези диаманти с цветя от гирляндите на статуята Му, така че да си в състояние да Го видиш лице в лице!
Нека споделим следния свадхая феномен с един ученик криябан.
Редовете от послание 236: „Бъди потока на реката на живота, не мрежата на ума, която задържа нещата от реката, отхвърляйики и търсейки. Нека няма мрежа, а само река!” удариха тялото като пламтящ огън.
Реката тече, носейки всякакви неща: риба, умрели животни, боклуци, пясък, водорасли ... всичко това се носи с нея по течението. Това е животът. Реката е живот.
Когато си в състояние на живот всичкият боклук, рибата, пясъскът, който плува, те подминава недокоснат. Така си в състояние на съществуване в света, но не си от него, като реката и нейната колекция от отпадъци.
Все пак, когато си в ума, тогава си като мрежа, при все че пребиваваш в реката (живота), въпреки това си отделен от нея, задръстваш се с боклука докато живота тече.
Реката е в състояние на съществуване, винаги свободна макр че все пак носи толкова много боклук. Мрежата е ставане – натежала със събраните боклуци.
Когато някой е в равновесие, спокоен и осъзнат, събитията които докосват тялото оставят ума недокоснат.
От друга страна, когато си в ума същите събития са хванати като психологически регистрации в мрежата, която е комплекса ум-его, блокирайки живота и унищожавайки осъзнаването, оставяйки само притеснение и възбуда.
Джай Панча Вратам